Mijn opleiding interieurstyling

Ondertussen ben ik al bijna twee jaar intensief met interieur bezig. Ik blog en daarnaast maak ik ook foto’s van ons huis voor mijn Instagram.  Ik haal hier enorm veel plezier uit en daarom besloot ik begin vorig jaar dat ik meer met interieur wilde doen. Daarom wilde ik een opleiding interieurstyling volgen. 24 oktober 2017 was het dan zover en had ik mijn eerste les . Op dit moment ben ik halverwege de opleiding en ik neem jullie mee in mijn interieurstyling avontuur.Waarom

Begin vorig jaar zat ik niet goed in mijn vel. Ik besefte dat ik mijn creativiteit nodig had om af te schakelen na een lange werkdag, en hoe kon ik dat beter doen dan meer tijd in mijn interieurpassie te steken. Op tv bij Vtwonen zag ik stylisten moodboards maken, klanten advies geven, ideeën uitvoeren. Dat wilde ik ook. Ik wilde meer kennis opdoen over interieurstijlen, trends, kleuren en materialen. En vooral ook hoe kun je andere mensen meenemen in jouw ideeën?

Opleiding

Ik koos voor een opleiding die niet heel erg lang zou duren. Fulltime werken, een huishouden slokt toch een hoop van je tijd op en ik vond het belangrijk dat de tijd die ik in mijn opleiding zou steken ook echt ontzettend leuk zou vinden. Na een tijdje googlen kwam ik uit bij De Interieuracademie. De opleiding interieurstyling bestaat uit 18 lessen van 2,5 uur die over 8 maanden verdeeld worden. Daarbij komen 8 á 10 uur aan zelfstudie per week bij voor het lezen van theorie als ook het voorbereiden van opdrachten. Daarnaast is de leslocatie in het centrum van Maastricht, ideaal dus!

In maart 2017 ging ik naar een informatieavond waar je uitleg kreeg over de opleiding en waar je ook eindopdrachten van ex-deelnemers kon bekijken. Ik hield een positief gevoel aan deze avond over, dus ik schreef mij in voor de opleiding van oktober 2017.

Tijdens de opleiding werk je aan vier portfolio opdrachten. Elke 4 á 5 weken begint een nieuw blok waarbij je aan een nieuwe opdracht begint. Aan het einde van het blok presenteer je je werk en wordt de opdracht afgetekend als je deze goed hebt uitgevoerd. Het idee is dus dat je aan het einde van de opleiding al een mini portfolio hebt opgebouwd dat je eventueel aan klanten kan laten zien.

De opdrachten

Toen ik de eerste opdracht zag was ik helemaal in mijn nopjes. We kregen de keuze uit twee potentiële klanten, hiervoor moesten we een moodboard, een plattegrond, meubelplan en een perspectief tekening maken. Híérvoor wilde ik dus die opleiding doen.

Opdracht 1 meubelplanOpdracht 1 Meubelplan babykamer

De tweede en derde opdracht vielen tegen. De situaties waren wazig; er was geen opdrachtgever, geen ruimte waarmee je werkte of de maten van de ruimte waren onbekend. Voor de tweede opdracht moesten we een moodboard maken en een materialen- en kleurenadvies geven. De derde opdracht was het geven van materialenadvies.

De lerares vond de opdrachten van de opleiding gelukkig ook niet realistisch, dus een gedeelte van opdracht drie en de gehele opdracht vier werden geschrapt. Eigenlijk de hele tweede helft van de opleiding bestaat uit de vierde opdracht. Het is de bedoeling dat we ons leslokaal opnieuw gaan stylen. We hebben een intake gesprek, met de lerares als klant, gesimuleerd. De volgende weken tekenen we een plattegrond, maken we een moodboard en een meubelplan. Daarnaast geven we kleuradvies, materialenadvies, maken we een lichtplan en uiteindelijk ook een begroting van de kosten van ons plan. Ik ben benieuwd naar het resultaat, maar in mijn hoofd borrelen al genoeg ideeën.

Wat vind ik ervan?

Ik vind het fijn dat de lesgroepen klein worden gehouden, onze groep bestaat uit 6 personen. Hierdoor is er genoeg tijd om de opdrachten van iedereen te bespreken en ook nog vragen te stellen. Op deze manier leer ik van anderen en ik merk dat mijn creativiteit groeit.

Daarnaast vind ik het ook fijn dat de lerares ingegrepen heeft en de opdrachten veranderde. Ik baalde er een beetje van dat de opdrachten zo wazig waren en dat het tekenen van plattegronden eigenlijk nauwelijks werd geoefend. De stylingopdracht van het klaslokaal is nu heel realistisch en daardoor heb ik ook weer zin om aan de opdrachten te werken.

Soms mis ik wel informatie/kennis in de opleiding. Ik wilde voor de eerste opdracht een perspectief tekening op schaal kunnen maken. Uiteindelijk heb ik dit zelf via Youtube uitgezocht omdat de lerares deze kennis niet had. Misschien gaat dit wel te ver voor een opleiding interieurstyling, maar zo perfectionistisch als ik ben moet alles qua maat wel kloppen haha.

Daarnaast vind ik de waardering van de opdrachten soft. Er is weinig feedback op het resultaat van de opdracht en vaak ontstaat de feedback door onduidelijkheid in de beschrijving van de opdracht.

Alles bij elkaar zou ik eerlijk gezegd niet nog eens kiezen om deze opleiding te doen. Ik vind de kwaliteit van de opleiding niet opwegen tegen de prijs die je voor de opleiding betaalt. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niets van de opleiding opsteek. Ik merk dat mijn kennis over interieurs, kleuren en materialen flink is gegroeid en dat ik een stuk creatiever ben geworden. Ik ben benieuwd naar de tweede helft en ik zal aan het einde van de opleiding weer een blog schrijven over mijn ervaringen!

Respect en dankjewel als je deze blog nog steeds aan het lezen bent! Inmiddels ben je 872 woorden verder haha.

Liefs, Dewi
Follow me on Instagram , Facebook & Bloglovin’